BLOG
 
Kezdőlap
Bemutatkozom
H0
N
1:1
Papírrégiség
Terepasztal
BLOG

 

Ezen az oldalon leírtak a véleményemet tükrözik, semmiképpen sem tényállítások, ugyanezen témákról más gondolhat illetve megfogalmazhat más véleményt.

2011.01.23

Majdnem egy év telt el a legutóbbi beírásom óta... Annyiszor nekikészültem, de mindig volt valami kifogás ami miatt végül elmaradt az új anyagok feltétele a netre. Megszületett harmadik gyerekünk így kicsit elfoglaltabb lettem, majd a gépem amivel a modelles dolgaimat kezelem önmegsemmisítést végzett a múlt nyáron. Majd elkezdtem fejleszteni az új weblapomat, mert a mostanit már nagyon macerás editálni. Sajnos még mindig nincs kész, de mivel már több ismerős érdeklődött, hogy élek e még úgy döntöttem, hogy felteszem a múlt év novemberi kalandom történéseit még azelőtt, hogy az új web elkészülne. A Microsoft-tól kaptunk a berlini Tech-Ed-re belépőt így az üzlettársammal úgy döntöttünk, hogy nem repülővel, hanem autóval vágunk neki az útnak, közben sok helyen megállva. A képek között látható Berlin, Rostock, Warnemünde, Spreewald, Drezda stb., mivel tettünk egy nagy kört a volt NDK területén. Minden olyan helyen jártunk ahol 10-12 évesen a nyaraimat töltöttem. Nem mellesleg az asszonyt is ott ismertem meg... Azóta eltelt több mint húsz év. Sajnos sejtettem, de a saját szememmel is láttam, hogy a (kelet)németek jól eltávolodtak életszínvonalban és mindenben Magyarországtól.

Továbbá a konferencia alatt az egyik délutánt arra szántam, hogy ellátogattam a Berlin Loxx-ot megnézni. Aki esetleg nem tudná ez egy baromi nagy terepasztal, ami javarészt Berlint modellezi. A kiállítás az S-BAHN Alexander Platz-i megállójától közelíthető meg leggyorsabban (Bevásárló központ legfelső emeletén).

2010.03.30

Az utóbbi időben ismét volt egy kis időm a terepasztal építéssel foglalkozni. Következő képen látható az eredmény, a részletekről ITT lehet olvasni.

2009.12.25

Kis karácsony nagy karácsony... Ez az év modell beruházások szempontjából elég gyérre sikeredett. Válság ide vagy oda a feleségem meglepett többek között egy mozdonnyal. Minden évben frissítek egy listát amiből választhat én pedig nagyon meglepődök, amikor megtalálom a fa alatt az egyiket. Az Ő választása idén egy "digó" mozdonyra esett, amit a Rivarossi követett el. Korábban sokat vonatozunk Olaszországban és némelyik gép nagyon megtetszett, ez is azok közé tartozik. Olasz mozdonyom eddig amúgy sem volt. Listán szerepelt még DB 101, CFR szürke dízel stb...

Ez a kedves ajándék viszont elrontotta a karácsony esti vacsorámat. Nézegetve a dobozban mellékelt papírokat, nem láttam rajta a dekóder előkészítést. Na akkor gondoltam szedjük szét nézzük meg belül. Rajz elő. Első lépés ütközőket vegyük ki... Éppen hozzáértem az egyikhez amikor is az elrepült kb. 1. méterrel arrébb. Néztem nagy kerekre nyílt szemekkel ?!? Konstatáltam, hogy az ütközők rugósak mint az igazi. Tök jó. Az ütközőt meg is találtam, csak a benne lévő rugónak veszett nyoma. Ekkor az összes felekezetet és felmenőket különféle kontextusban végigragoztam. Közben eljött a vacsora ideje... Hozzám szólni nem lehetett, mert a méreg majdnem szétvetett. Itt az új modell és máris leamortizáltam. Vacsi után vissza modell szobába és kezdetét vette a keresési projekt hasonló módon mint ahogy a "Drágám a kölykök összementek" című filmben. Lámpákkal felszerelkezve kb. 16 m2-es padlószőnyegen próbáltam megtalálni egy kb. 0,5-1 mm vastag és 2-3 mm hosszú rugót. Nem sikerült. Feladtam. Próbáltam nyugtatgatni magam, hogy nem is néz ki hülyén, hogy az egyik ütközője nem működik és beljebb van 1 mm mert a rugó nem nyomja vissza a helyére. Minden más modellemnek fix az ütközője, gondoltam visszaragasztom és kész, plusz a párjából is kiveszem a rugót, hogy egyforma legyen azon a végén. A guta majdnem megütött, mivel már majdnem letört az ütköző tányérja a feszegetéstől, de a fenéért sem akart szétjönni. Mondom ilyen nincs. Gondoltam jobban járok ha most elmegyek tévézni, mert még másban is kárt teszek (két hete nem hallgattam az eszemre és egymás után két modellt sikerült atomjaira törnöm), mára ennyi elég volt. Kifele menet valamiért a készülő terepasztalon az egyik domb alá (még nincs befejezve teljesen) máig megmagyarázhatatlan ok miatt elemlámpával bekukkoltam és mit látok hát azt a roh.dt rugót. Még jó hogy órákig a földön kerestem. Nem is emlékszem, hogy karácsony estét szúrtam-e el már valaha ennyire.

Csatoltam néhány képet a járgányról (működés közben a lámpák fényei nagyon jól néznek ki bár a képeken nem látszik, illetve a mozdony hat tengelyes és három forgóváza van):

 

2009.12.22

Az utóbbi időben nem jelentkeztem itt a weben, aminek elég sok oka volt. Többek között nem foglalkoztam modellezéssel, mivel engem is elért a gazdasági válság. Majd négy hónapot vártam a szomszédra, mert megígérte, hogy segít átépíteni a vitrinjeimet. Már nagyon untam, hogy négykézláb a földön építsem a terepasztalt. Illetve napokon belül megérkezik a harmadik gyerekünk így a szabadidő egyre szűkösebb. Ismét sikerült szereznem néhány 100 év körüli képeslapot, amik megtekinthetőek ITT. Picit át is rendeztem őket.

A végleges helyére a vitrin alá bekerült a terepasztal első szakasza. Összekötöttem a térközöket, hogy lehessen legalább ezeken a rövid szakaszon a járműveket próbálgatni. Illetve beállítgattam a felsővezetéket, hogy a járművek legnagyobb sebességénél se akadjon bele az áramszedőjük. A terep építése folytatódik. Alább látható néhány fotó:

 

 

2009.07.18

Szép lassan a halad a terepasztal építése, az állás ITT megtekinthető.

Néhány hete sikerült ismét vonatozni egyet méghozzá egy olyan szerelvénnyel, ami akkor még csak a próbafutásokat végezte és menetrend szerint utasokat még nem szállított.  Tisztára olyan érzés volt , mint amikor beülünk egy új autóba egy szalonban. Még új szaga volt mivel nem volt összefestve és összehányva, de ez valószínűleg csak addig marad így amíg be nem áll a forgalomba.

Vezetőállás:

Kívülről:

Indulás Veresegyházról, majd félreállítva Csomádon. Út közben a szerelvény elérte az 1000-ik kilométerét:

Újpestről irány tovább a Körvasúton a délibe már nélkülem...

 

2009.05.23

Mostanában szünetel a terepasztal építés mivel az egyetemen vizsgaidőszak van (még 3 hétig). Az esemény ami miatt mégis szánok néhány percet az írásra az az, hogy befutott egy régóta várt modell. Néhány éve amikor újra kezdtem a modellezést a Modellkitnél éppen elfogyott a narancs színű nohab. Mivel most nem szeretnék fröcsögni nem részletezem mit kaptam a fejemre az üzletben. Már előrendelésben elfogyott. A mai napig nem fogom fel ép ésszel ha valamire kereslet van az aranyban mért ára ellenére akkor miért nem gyártanak többet talán nem akarnak jól élni. Na mindegy nem engedték, hogy a pénzemet ott elköltsem. Nem csak itt jártam így átmentem a Deákhoz, ott legalább a stílussal nem volt probléma. Ha jól emlékszem ott az volt a mondás, hogy amit csináltak már régen elfogyott új sorozat pedig csak akkor gazdaságos ha legalább 60 darabra találnának vevőt. Később gondoltam írok a ROCO ügyfélszolgálatnak, hogy mikor gyártanak narancs/piros színű nohabot (círmosok nem igazán tetszenek, mert a nosztalgia vonaton kívül nem láttam és én már nem éltem abban a korban...), hátha válaszolnak, mivel korábban is korrekt válaszokat írtak kérdésekre. De aztán ez elmaradt. Végül nagyon örültem amikor idén megláttam a ROCO újdonság lapjában. Rendeltem is azonnal. Nem is bánom, hogy így alakult, mert az ára még, ha részletgazdagsága kisebb is, hangdekóderrel együtt 50.000 Ft-al kevesebb mint az évekkel ezelőtti Modellkitesé.

Íme néhány fotó a szerzeményről + néhány társ:

2009.04.10

Hosszú idő után jutott egy kis idő ismét a weblapok frissítésére. Sikerült megint néhány régi képeslapot beszereznem árverésen. Kinéztem öt képet amit szerettem volna megvenni és licitálni rájuk. De tanulva a korábbiakból taktikát váltottam. Figyeltem a licitálókat, hogy vasúti témában kik licitálnak. Örömmel konstatáltam, hogy most csak ketten. Többen úgy  szoktak jönni, hogy van egy bizonyos elkölteni való keretük amibe szeretnének beleférni (általában én is így megyek). Így most az volt a nyerő, hogy az első két licitnél jól sikerült felverni az árat, amivel sikerült a riválisok pénztárcáját üríteni és elvenni a kedvüket a következő körökben. Mivel sikerült jó helyre ülnöm így láttam az arcukon, hogy legszívesebben elküldenének a fenébe. Viszont sikerrel jártam a játékban, mert ugyan kettőt buktam, de három tételt kikiáltási áron el tudtam hozni. A képek megtekinthetőek ITT.

A terepasztal építése szépen és lassacskán de halad... ITT megtekinthető. A tervek utolsó verziója ITT tekinthető meg.

2009.01.25

Az elmúlt napokban elkezdtem a pótlólagos dokumentálását a terepasztalom építésének, a módosítások fellelhetőek a megfelelő menükben. Illetve megvásároltam a sajnálatosan kiárusításra került MarTrain gyűjteményből néhány darabot:

2009.01.18

Hosszú szünet után újra eljutottam oda, hogy néhány frissítést eszközöljek az oldalakon. Sajnos múlt év novemberében sikerült felgyújtanom a házunkat a szakszerűen megépített kandallónkkal. Szerencsére tűzoltók érkezése előtt sikerült házilag eloltanunk a tüzet. De a nappalink így is úgy nézett ki az ünnepek alatt mint amit bombatámadás ért. Most így a felújítás után az utóbbi időben készült képeket rakom fel az oldalakra.

Pénzem a fenti okok miatt nem volt a gyűjtemény bővítésére, de azért karácsonyra a feleségemtől és testvéremtől kaptam néhány darabot, íme:

2008.10.21

Szüleim kb 5 éve nyaggatnak, hogy a cuccaimat vigyem el tőlük ha már elköltöztem... csak foglalja a helyet a sok kacatom... Az elmúlt hétvégén elkezdtem mazsolázni, hátha beváltják ígéretüket és kidobnak mindent...

Találtam néhány régi képet, amiből néhányat beszkenneltem, bár nagyon sok nincs meg de talán idővel előkerülnek a hiányzóak. Valamikor kb. 15-20 éve járt Ferihegyen a Condcorde egyik példánya, amikor is sikerült kicsit közelebbről is megcsodálni. Íme két kép, egy a teraszról egy pedig már a pilótafülkéből:

Ebben a korszakomban már a vonatokat lecserélték a repülők, bár középiskolai tanáraim az én segédletemmel megoldották, hogy ne teljesüljenek az álmaim...

De még korábbról íme néhány fotó. Budapesten a Mexikói úti kis földalatti végállomásnál készültek kb 20-25  éve. Sajnos ezekből sem sikerült megtalálnom mindet.

Ma már kicsit öregebb vagyok mint ahogy a képen látható... persze a mozdony is, pedig akkoriban még nem számított réginek

A nagy lapát visszapillantó tükörtől nem látszik a fejem...

Elmondhatom, hogy ezen is jártam...

Kukucs ki van az ablakban?

2008.10.12

A héten elkövettem azt a hibát, hogy útban hazafelé benéztem az egyik modell üzletbe, ahol szembesültem azzal, hogy megjött két rendelésem és ki kellene fizetni... De jó gondoltam magamban, nem így készültem, de végül fizettem és örültem az újabb daraboknak... Viszont itthon ért a meglepetés, hogy az egyiknek a színe nem stimmel... Szürkés szín helyett fényes ezüst... Hmm ROCO-ék valamit elnéztek vagy a katalógus rossz. Korábban ész nélkül vettem a modelleket, de ma már csak konkrét darabokat veszek amik megfelelnek valamely szerelvényembe (vagy pedig nagyon akciós az ára). Na most ez az ezüst valahogy nem stimmel... Ez a kép van a katalógusban és a ROCO weblapján:

A dobozban pedig ez volt:

Lehet, hogy elfogyott a festék és csak ilyen volt raktáron...

A modell másik érdekessége, hogy a súlya közelít egy mozdonyéhoz. Azt tudtam, hogy digitálisan kapcsolható a lámpája, de azt nem gondoltam, hogy ez a fícsőr ilyen súlynövekedéssel jár. Az már csak hab a tortán, hogy a doksiban az van írva, hogy a 7-es funkció billentyűvel lehet kapcsolgatni a lámpát, viszont akárhogy nyomogattam a nyolcassal működött...

A másik modell amit sikerült venni egy magyar konténerszállító:

2008.10.09

A hosszabb szünet oka, hogy nagy nehezen elkezdtem terepasztalt építeni. Korábban kiállításokon ihlet gyűjtés közben sokszor azon elmélkedtem, hogy egy-egy részlet milyen gagyira sikerült, de majd én megmutatom milyen profi vagyok. Nos az első pofára eséseken túl vagyok. Ezentúl más szemmel tekintek mások műveire. Hogy csak a legnagyobb öngólt említsem, sikerült egy olyan alagutat építenem amibe a villanymozdonyok nem férnek be, de ez is csak azután derült ki hogy a papír részeket bekentem ragasztóval és úgy megkötött mint a beton. Most azzal vigasztalom magam, hogy úgy is mellékvonalnak készült, de valószínű idővel ez a feledés homályába merül és le fog törni néhány áramszedő... Ezen mutatványaimról hamarosan teszek fel képeket...

Mivel Ismét volt árverés így néhány képpel bővült a régiség kollekcióm, amelyek ITT megtekinthetőek.

A H0-ás személyvagonok oldalon pedig az összes képet újracsináltam, bár még mindig nem tökéletes... ITT megnézhetőek. Továbbá az új beszerzésű darabok (mozdonyok, vagonok stb.) is bekerültek a különféle menüpontok alá.

2008.08.28

Sok érdekes nem történt az utóbbi időben, de a horvátországi nyaralásból hazafelé enyhítendő a vonat elvonási tüneteket Zágrábban megállva készítettem néhány fotót amelyek ITT megtekinthetőek. Akikben pedig még nem keltettek undort a fehér kolbászok és TGV-k azok ITT csemegézhetnek; szintén augusztus folyamán a Benelux államokban és Németországban készült néhány fotón...

2008.08.03

Tegnapi napon a kis családdal ellátogattunk az Északi Járműjavítóban rendezett modellkiállításra. Volt néhány tanulsága... Legközelebb önző módon gyerekek nélkül megyek (magamat leszámítva). Némi nézelődés után az egyik a fáradtságtól hisztizik, hogy menjünk haza aludni, a másik meg azért hogy ne menjünk sehova. A végén úgy kellett hazavontatnom őket, amin sokan egész jól szórakoztak. Készítettem egy csomó rossz képet, amelyek megtekinthetőek ITT. A megvilágítás itt is olyan jó (sz*r) mint Keszthelyen volt így az ócska gépemmel az összes kép sötét lett, a színekről pedig ne is beszéljünk. A modul asztalok között volt néhány ami szépen kidolgozott volt, de a többség ismételten a mennyiség minőség csapdájába esett. Viszont volt 3-4 olyan terepasztal, ami lenyűgözött, olyan szinten, hogy elment a kedvem a saját asztalom továbbépítésétől. Annyira jól nézett ki és szinte hibátlan a kidolgozása, hogy miközben nézegettem azon tűnődtem, hogy az enyém vajon mikor lesz ilyen? Talán soha.

Néhány szép részlet:

 

2008.08.01

Rengeteg dolog történt az utóbbi időben amelyet szerettem volna megosztani másokkal, de az időhiány nagy úr, pedig kiléptem az egyik munkahelyemről még június közepén. Azt hittem több időm lesz mindenre, de a másik munkám elvitte az összes felszabadult időt. Így most a sok közül csak két témával foglalkoznék.

Idén a srácaimmal ismét ellátogattunk a Balaton-fenyvesi kisvasúthoz. Nagyon élvezték... Javaslom másoknak is hogy menjenek vele egy kört, mert az egyik helyi vasutas azt mondta, hogy valószínűleg jövőre bezárják és akkor már késő lesz... A képek ITT megtekinthetőek.

Továbbá ellátogattunk Keszthelyre, hogy megnézzük a nagy nagy terepasztalt... Ami tényleg nagy, de a méret (mennyiség) egy kicsit a minőség rovására ment. Több helyen olvastam, hogy a maradék 20 %-ot a látogatók előtt fejezik be. Szerintem, meg inkább úgy látszik, hogy a 80-at bár igazság szerint ez szubjektív, mit hány százaléknak tekintünk. Sok helyen nagyon részletes, sok helyen pedig el van nagyolva. Két apró negatívum még, hogy sok villanymozdony fut a pályán, de felsővezeték sehol nem látható, illetve a rengeteg szerelőnyílás nagyon zavarja a látványt. Ez utóbbival valamit kezdeni kellene, mert az nagyon sokat javítana a látványon. De minden kritikát összevetve azért nagyon tetszik és javaslom másoknak is, hogy nézzék meg személyesen. Néhány fotót készítettem (mivel gyenge volt a megvilágítás), azok ITT megtekinthetőek.

2008.06.07

A múlt hónapban gondoltam egyet és tettünk autóval egy kis kört Szlovákiában. Felpakoltuk a két pici fiunkat és indulás. Első megállás Donovaly-ban volt, ahol néhány órás kirándulás után, szokásomhoz híven, amikor is Szlovákiában járunk mindig eszem egy nagy adag knédlit, ez most is így történt, 95 Koronáért akkora adagot adtak, hogy alig bírtam legyűrni, pedig általában nem kell félteni... Majd körbeautóztuk az Alacsony Tátrát és Cerny Balogon kötöttünk ki, sajnos túl későn értünk oda, így már csak a fotózásra jutott egy kis idő. Néhány kép megtekinthető ITT.

2008.05.26

Csoda történt a múlt héten így újra van elegendő tárhelyem és az oldalak átkerültek egy új szerverre... Most valószínűleg néhány évig nem kell költözni...

Sajnos az utóbbi időben sok energiámat elvitte a korábban már említett pereskedés, de sajnos nem sok mindent sikerült elérnünk a három "ismeretlen", de általunk részben ismert tettesek ellen. Az ügy minden levelét még ha semmilyen módon sem kapcsolódik a modellezéshez, közzé fogom itt tenni mert így mások is megtanulhatják a leckét, "hogyan lopjunk az államtól 10.000.000-okat" legálisan. Legalábbis a szerint a gödöllői ügyészségen dolgozó ügyész szerint is akinél panaszt tettünk a rendőrség nyomozása illetve nem nyomozása miatt. Az ügy végén amikor bementünk iratbetekintésre (ahol semmibe nem engedett betekinteni) és elmagyarázta, hogy senki semmiben nem bűnös, a végén mondtam neki, jó jó de legalább az egyik cég aki számla nélkül felajánlotta a (engedély nélkül) tarra vágott erdő fáit és nem volt hajlandó számlát adni... Erre az ügyésznő azt mondta, hogy "mi is szoktunk számla nélkül a boltban vásárolni". Ez volt az a pillanat amikor felálltunk és otthagytuk... Még szerencse, mert én tettem volna olyat ami miatt tuti lecsuknak. Sajnos ez az ország ide jutott (jelzőket nem sorolok, mert ezt sokan mások már megtették)... Akkor amikor egy politikus így vagy úgy érintett egy ügyben valahogy senki nem akar a végére járni... Csak halkan jegyezném meg a kedves ügyésznek, hogy mindig kérek számlát (sőt el is várom, hogy adjanak) és a cégeim is adnak, ezért nyugodtan is alszom!!! Ha csak itt a weboldalaimnál maradunk még az új modelljeimé is össze van gyűjtve még a külföldön vásároltaké is. Szóval szépen fogalmazva szégyellje magát... Tehát hamarosan csinálok egy új menüpontot az előbbiek részletezésére...

Ne csak negatív dolgokról irkáljak, feltettem néhány új vasúttal kapcsolatos képemet, amelyek ITT megtekinthetőek.

A terepasztalt is elkezdtem tovább építeni, hamarosan teszek fel további képeket, továbbá megpróbálok valami normális áttekinthető struktúrát kitalálni. Mivel június közepétől több időm lesz (kilépek a nappali munkahelyemről és az éjszakait fogom ezután nappal csinálni) valószínűleg látványos lesz a haladás.

2008.04.25

Ha nehezen is, de sikerült a Csehországba költözött szolgáltatóval felvennem a kapcsolatot, így hamarosan tudom tovább bővíteni az oldalaim tartalmát. A néhány GB tárhely valószínűleg elég lesz egy darabig és nem kell tovább bűvészkednem a képek méretével.

Azért sikerült felpasszíroznom az új Brawa-s Talent-emről egy pici fotót...

2008.03.09

Unaloműzésként beszkenneltem néhány újabb képet, amelyek megtalálhatóak a papírrégiség menüpontban. Illetve a terepasztalos menübe bekerült a terveknek a frissítése.

2008.02.03

Egyenlőre nem tudom továbbírni a fárasztó dolgaimat és frissíteni a web oldalakat, mert elfogyott a szabad hely. A szolgáltatót pedig egy hónapja sem e-mail-ben sem telefonon keresztül nem lehet elérni. Az már egy másik kérdés, hogy lassan egy hónapja lejárt az előfizetésem is, így most ingyen használom...

2007.12.17

Mostanában kicsit kevesebb idő jutott a hobbyra, de azért történt egy és más. Árverésen sikerült vennem néhány szép képet, de sajnos a legutolsónál elnéztem a naptárat és sikerült kihagynom, bár a jó oldalát nézve így a pénzem is megmaradt... A képek hamarosan feltöltésre kerülnek a régiség menübe.

A terepasztalt már századszor újraterveztem, de valahogy még mindig nem tetszik. Az aktuális állás megtekinthető a terepasztalos menüben néhány napon belül.

Aminek igazából nagyon örülök, hogy sikerült vennem egy rakás ESU dekódert az itthoni árának az 54%-áért az USA-ból (tehát majdnem féláron, nevetséges az itthoni 30.000 Forint feletti ár). Komolyan mondom nem értem, hogy ott miért kerül sokkal kevesebbe. Két nap múlva várhatóan mind a kezemben lesz, mert a haverok jönnek haza karácsonyra... Így 2 mozdonyomat kivéve mindegyiknek lesz most már hangja. Igazából a rendelés nem volt egyszerű projekt, mert nem akarták a web-áruházban elfogadni úgy az európai Arany Mastercard-ot, hogy a kézbesítési cím amerikai. Azon erőlködött az ügyfélszolgálatos, hogy faxoljam le a bankkártya másolatát jól láthatóan a kártya számával. Hiába magyaráztam neki, hogy nálunk internetes vásárláshoz ideiglenes kódot ad a bank, nem akarta elfogadni, mert biztosan loptam. Négy napi birkózás és levelezés után feltűnt, hogy az ideiglenes kártyaszám első 6 karaktere megegyezik a kártya tényleges számának első 6 karakterével. Ekkor beszkenneltem és egy rajzoló programmal kiretusáltam a többi számot, majd elküldtem nekik és láss csodát elfogadták. Ennyi erővel egyből rajzolhattam volna nekik egy kártyát és nem kellett volna napokig bohóckodni. Viszont ezzel az időhúzással egyrészt lőttek egy öngólt, amivel sikerült kb 30.000 Ft-ot megtakarítani, mert azon a napon amikor levonták a kártyámról az árú ellenértékét csökkentették a dekóderek árait kb. 10 dollárral darabját (már az új áron számláztak) másrészt abban a négy napban annyit ingadozott a Forint/Dollár árfolyam hogy sok dekódernél már az is jelentős volt. Így utólag nem is bánom a huzavonát...

2007.10.19

Talán mostanában sikerül visszazökkennem a régi írogatós formámba, mert rengeteg kép és anyag gyűlt össze amit szeretnék bemutatni. Nyáron 30 év után először fordult elő, hogy nem mentünk a családdal a MÁV Vezérigazgatóság balatonszemesi üdülőjébe. Én ugyan nem lettem vasutas de ennek ellenére jártunk oda és minden évben fizettük a külsősöknek kiszabott tarifát. Ugyan nem volt öt csillagos szálloda de, nagyon jól lehetett pecázni, közvetlen vízparton volt és így nem kellett sherpákat fogadni, hogy kimenjünk fürdeni stb stb stb. Mindez csak onnan jutott eszembe, hogy a minap olvastam egy cikket a http://www.kuruc.info/r/2/16844/ címen. Amit alább be is másoltam:

MÁV-bűnözés: leprivatizálták a 230 milliós melót a havernak
2007-09-27. 05:00:24

Magáncégre bízza a MÁV Zrt. a jegyellenőrzést a budapesti pályaudvarokon. A vasúttársaság egy titokban lezajlott egyszerűsített közbeszerzési eljárással privatizálta ezt a feladatot, s évente 230 millió forintot fizet majd annak a magáncégnek, amelynek egyik tulajdonosa a MÁV Zrt. marketingvezetője volt.

A nagyobb budapesti pályaudvarok jegyellenőrzési munkáit elnyerő Keisys Tanácsadó Kft. egyik tulajdonosa az a Kárpáti Zoltán, aki a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának marketingvezetője volt 2003. január végétől 2004 februárjáig. Megtudtuk azt is, a Keisys Kft. már szeptember közepén hirdetést adott föl az Expressz újságban a következő szöveggel: „menetjegy-ellenőrnek érettségizett munkatársakat keresünk”. Az utóbbi időben úgynevezett peronzárakat is felszereltek a fővárosi pályaudvarokra, ám ezek kiépítését nem a jegyellenőrzési munkákat 230 millió forintért elnyerő cég végezte, hanem a MÁV. A MÁV-Start Zrt. honlapja így ír a peronzárakról: „A Déli pályaudvaron a peronkapu-beruházás 36 millió Ft befektetést igényelt, a megrendelő a MÁV Zrt. Ingatlangazdálkodási Igazgatósága volt, a beruházás lebonyolítója pedig a Beruházási Szolgáltató Egység. A peronzár üzemeltetője pedig a MÁV-START Zrt. lesz.” Ezzel ellentétesen nyilatkozott lapunknak tegnap Szórád Róbert, a MÁV-Start Zrt. főosztályvezetője.

(Pál Gábor - MN)

Több mint érdekes. Évek óta téma, hogy leválasszák cégekről (állami, volt állami) a kiegészítő szolgáltatásokat. Valóban ettől sokkal kisebb vesztesége lesz a cégnek. Kíváncsian várom, hogy kinek privatizálják el ezt a jó fekvésű telket. A nemtörödömség máris látszik. Nyakig érő gaz nőtte be az egész üdülőt, hagyják az épületeket tönkremenni. Valószínűleg így olcsóbb lesz idővel hozzájutni a havernak. Ha igazán a pénz számítana akkor már a múlt évben a szezon végén el lehetett volna adni az egészet, úgy hogy még normálisan nézett ki.

Tegnap olvastam egy cikket ( http://index.hu/politika/belfold/budapest/kormnegy5636/  ), amit már néhány hülye már korábban is emlegetett. Mondván zárjuk be a Nyugati pályaudvart. Igen szedjük fel a síneket és hintsük be sóval a helyét, ha már építeni nem tudunk akkor legalább romboljunk, ezt mindig könnyebb megtenni. Mindezt azért mert van egy megalomániás kormányunk. Kell egy kormányzati negyed... Minek??? Haveroknak kell az ingatlan biznisz... Ugyancsak olvastam, hogy biztonsági kockázat, hogy vonatok járkálnak az épületek alatt, így Bush, Putyin stb nem mehet oda amikor erre veti őket a sors. Erre az volt a mondás, hogy akkor a miniszterelnöki hivatal marad ott ahol van és a protokoláris rendezvényeket ott tartják. Igen, de akkor visszajutunk a kiinduláshoz, hogy a naplopó Mancikának és a többinek minek kormányzati negyed egy vasútállomás területén. Lusták talán kimenni a város szélére? Vagy talán mégis a mutyizó haverok ingatlan spekulációja a fontos. Az aki pedig vonattal jár dögöljön meg. Szálljon le Rákosrendezőn és biciklizzen be a belvárosba, mert Demszkynek és pajtásainak köszönhetően a tömegközlekedés egy nagy nulla. Évek óta nem szálltam buszra. A tömegközlekedésem Pesten kimerül a 4-6 villamosban és a metróban. Ha az előbbiekkel nem lehet eljutni oda ahova éppen menni akarok akkor autóval megyek.

Azért ne legyek teljesen negatív a Nyugati visszafejlesztésével egy eset van amikor egyet tudok érteni és jó ötletnek tartom, hogyha alagútban átmegy a vonat a Délibe vagy Kelenföldre és a város alatt van 3-4 megállója (láttam ilyen terveket, talán a VEKE weblapján) (ha jól emlékszem talán Nápolyban is így van). Ez azért tűnik jó ötletnek, mert nem kell átszállni. Az utóbbi két évben hetente 2-3 alaklommal megyek be vonattal Pestre, azért mert a vonat a körútnál áll meg, ha ez megszűnik, akkor többet nem megyek vonattal ilyen egyszerű. Már így is autóval megyek ki az állomásra, mert nincs kedvem reggelente 3 km-t gyalogolni, így legfeljebb nem szállok ki az állomásnál és végig megyek kocsival. Így eljutunk oda, hogy felőlem felszedhetik a maradék síneket is. Volán busz a házunktól pont 40 méterre áll meg, ami Újpest városkapuhoz megy. Eddig kb 5-ször vettem igénybe. Aminek az oka, hogy az utazási komfortja borzasztó, hullámzik, olvasni nem lehet rajta, mert az ember tengeri beteg lesz mire eléri úti célját. (Most például vonaton ülök, ölemben a laptop és írom a szöveget, valószínűleg ezzel nem próbálkoznék meg buszon...). Az előbbiekre jó cikk a következő linken olvasható: http://index.hu/velemeny/eheti/nyugatieheti/ . Konklúzióként talán csak egy kérdést tennék fel, mert nem ragoznám tovább, mert sok helyen mások sokkal jobbakat írtak erről a témáról, hogy nem értem az embereket, hogy miért nem zavarják szét ezt a romboló bandát???

2007.09.27

Jó ideje nem szántam időt további írások közlésére a weblapomon, mert folyamatban van egy saját szerver beüzemelése, amin gyakorlatilag nem kell tárhely hiánnyal szenvednem majd. Rengeteg időt elvesz a képek kicsinyítése stb. stb. stb. Illetve történt még néhány apróság, ami miatt jogi lépések megtételét fontolgatom ismeretlen tettesek ellen (számomra nem ismeretlenek) és ez az utóbbi időben elviszi minden szabadidőmet. Mivel semmilyen szinten nem kötődik a vasúti témákhoz erőteljesen gondolkozom, hogy itt tegyem e közzé vagy másutt. Sajnos ebben az országban mindent el lehet lopni ami köz vagyon, már ha létezik ilyen..., de majd később részletesen leírom, mert van egy érdekes tanulsága történetnek...

2007.08.30

Lassacskán vége a nyaralásoknak. Többször gondolkoztam miről írjak, mert annyi minden történt, hogy regényt lehetne írni belőle. Sajnos a nagy részének nem sok köze van a modellezéshez. De azért némi vasúti témával kezdeném.

A nagy melegek egyikén egy hétfő reggeli napon többedmagammal várjuk a vonatot az állomáson, mert úgy éreztük, hogy dolgozni kéne egy kicsit. De ezt nem mindenki gondolta így... Fél óra várakozás után úgy döntöttünk, hogy autóval jövünk be szeretett fővárosunkba. Másnap reggel a jegypénztárnál egy 10*10cm-es cetlin ki van írva, hogy meghatározatlan ideig a hétvégi menetrend van érvényben. Mit is jelent ez? Azt hogy a vonatok fele nem jár. Irány ismét autóval... A MÁV weblapján kiírva, hogy valóban ez van és jól meg van magyarázva, hogy a mi érdekünkben és, hogy ne torlódjanak a vonatok. Ez csodás, de jó nekünk. Ezt így kell csinálni. Az év végi statisztikákban majd jól ki lesz mutatva, hogy fele annyi lett az utas. Jövőre pedig bezárják az egész vonalat. Az egyik sorstárs be is gurult és íratott az ügyvédjével egy levelet a fogyasztóvédelemnek, hogy lehet az, hogy megvesszük 18.000Ft-ért a bérletet (amit azért veszünk meg, mert számítunk egy bizonyos szolgáltatásra (menetrend)) és egyszer csak nem jön a vonat. Onnan levél tovább mondván ők nem illetékesek. Végül a MÁV egyik kommunikációs embere megválaszolta. A lényeg, hogy kijavítják a pályahibákat és akkor milyen jó lesz, mert nem fognak késni a vonatok. (Lehet, hogy ez segített volna a bezárt vonalakon is) Hogy hogy nem a válasz napján a MÁV weblapján megjelent, hogy a következő héttől újra járnak a vonatok. Azt persze mondanom sem kell, hogy teljesen ugyanannyi lassújel van a pályán mint korábban és munkavégzésnek semmi nyoma nem látszódott, látszódik. Tehát valaki hazudott, hazudik. Közben összefutottam egy kedves vasutat közelebbről ismerő barátommal aki levezette nekem, hogy a nagy meleg miatt néhol a pályák eldeformálódtak és azért sok a lassú jel stb. stb. stb. Még képet is mutatott a miskolci vonalról, hogy a nagy melegben milyen hullámos lett néhol a pálya. Mondom neki, hogy "ember neked is átmosták az agyadat???" Erre az a megoldás, hogy felszedjük a síneket és behintjük sóval az egészet nem pedig az, hogy felújítjuk?

Folyt köv...

2007.07.23

Nem történt semmi érdekes mostanában azon kívül, hogy ismét Hollandiában egész pontosan Hágában töltöttem néhány napot céges csapatépítésen. Ezen kívül más előnyt igazából nem tudok felsorolni, hogy az ember miért dolgozik multinacionális cégnél. A szállásunk egy 5* szállodában volt Scheveningen-ben.

100_2980.JPG (535475 bájt)

Utazásunk előtti napon jött a levél, hogy költségcsökkentés miatt nem küldenek elénk taxit Amszterdamba, mint korábban hanem menjünk vonattal Hágába. Fél óránként jár és csak fél óra az út, a központi pályaudvarról pedig a kilences villamossal néhány megálló. A kollégák poénkodni kezdtek azon, hogy majd hazafelé ha  a londiner megkérdezi, hogy hova vigye a csomagokat akkor majd azt mondjuk hogy a kilences villamos megállójába. Arról nem is beszélve, hogy a főnökünk kb. 20 éve nem ült villamoson, persze én sem szívesen ülnék át a merci roadsteréből egy villamosra... Viszont én örültem egy kicsit, mert rengetegszer jártam jártam Hollandiában, de mindig repülő és taxi... Pedig a múltkori utunknál már jól kinéztem a vonatokat (Keleti pu.-München-Frankfurt-Amszterdam) de nem engedte, hogy előtte nap este elinduljak, annyi volt a mondás ne bohóckodjak a vonattal. Ráadásul most is vasárnap mehettem volna, nem kellett volna szabit kivenni. Arról nem beszélve, hogy a csodás Malév járatra 144.000 Ft volt a jegy fejenként, igaz nem én fizettem úgyhogy mindegy.

Az utazásról készítettem néhány fotót, amin látszik felülről például a Csepel sziget 100_2830.JPG (316056 bájt), Velencei tó 100_2833.JPG (162682 bájt), Balaton 100_2836.JPG (187414 bájt), Fertő tó 100_2840.JPG (253283 bájt), Duna stb. A képeket betettem az 1:1 menübe. Vonatos kép nem sok készült annak ellenére hogy vonattal is utaztunk. Amszterdamban lementünk a repülőtér alatt található állomásra ahova éppen megérkezett egy TGV és robogott tovább Franciaországba, a képek nem lettek túl jók mert eléggé sötét volt. Illetve feltettem még néhány képet naplementéről, amiben nekem az volt az újdonság, hogy sok külföldi utam ellenére soha nem láttam a napot a tenger mögé lenyugodni 100_2979.JPG (274035 bájt). Igaz nem arra vágytam, hogy ezt az Északi tengernél tegyem. Sokat gondolkoztam, hogy miről írjak miközben kint jártam, mert megint sikerült rácsodálkoznom néhány liberális dologra, persze amit már tudtam és láttam korábban is, de aztán inkább nem teszem, mert még a végén kiderül, hogy sokféle fóbiában szenvedek. Néhány napig lelkesen szerveztem, hogy a kis család is kijön utánam és néhány napot kint töltünk együtt, de aztán szálláskeresés közben lemondtam az egészről. Például nem egy szálloda jellemzésében meg volt említve, hogy XY város multikulturális részén fekszik. Nem volt kedvem ahhoz, hogy például a szálloda folyosóján összefussunk kurvákkal, buzikkal vagy éppen narkósokkal. Persze megoldás a minél nagyobb csillag számú szálloda, de minek fizessek érte ha egész nap úgysem vagyunk ott. Persze a szálloda ahol laktunk szép és elegáns volt, de nem egy átlag magyar pénztárcájához méretezve. A kajáról nem is beszélve, amit aranyárban mérnek. Első nap késődélután leugrottunk a szálloda előtti sétányra az egyik étterembe vacsorázni. A teraszon ültünk le, hogy lássuk a tengert. Éppen hogy megkaptuk a választott előételt beborult az ég és elkezdett szakadni az eső. Abból látszott, hogy nagy vihar készül, hogy a bennszülöttek rohangáltak mint a mérgezett egér. Egyszer csak odajött az egyik pincér és megkért hogy üljünk be az étterem fedett zárt részébe, mert a redőnyöket azelőtt szeretnék felcsukni mielőtt a vihar elviszi őket. Hát jó mindenki megfogta a tányérját, poharát meg amije volt és betelepült. Fél órával később kinéztem az épület elé és már jóval boka fölött állt a víz az éttermek előtt. Egyszer csak kiabálva jön a főpincér és valamit magyaráz hollandul. A kolléganőm szól neki, hogy jó lenne ha angolul beszélne, mert akkor talán értenénk is amit mond. Elüvölti magát angolul "jön fel a szar" és mutogat egy kb 1mx1m-es összefolyó rácsra ahonnan jött fel az anyag.  Ekkor az étteremben az összes vendég még feljebb ült, bokszokba és figyelte a személyzetet ahogy lapátolják. Mi ezt mind a főétel előtt kaptuk, a szag ami terjengett az leírhatatlan. Közben a tűzoltók is megjelentek és próbáltak besegíteni. Ahogy figyeltem elég rutinosan csinálták úgyhogy valószínűleg gyakran előfordulhat.  Mi pedig be kell vallanom fetrengtünk a röhögéstől. Ez Hollandia üdülő gyöngyszeme, ha ez nálunk fordulna elő tuti, hogy az ÁNTSZ vagy más hatóság kimegy bezáratja az éttermet és fertőtlenítés gyanánt felgyújtja az egészet. Arról nem is beszélve, hogy közben elkezdték felszolgálni a kaját.

2007.07.09

Korábban úgy terveztem, hogy soha nem lesznek gőzöseim, de két hete eljött a pillanat amikor beadtam a derekam a csábításnak. Többször nézegettem börzéken és már majdnem mindig eljutottam addig, hogy na akkor most megveszem, de aztán mindig találtam kifogást amiért nem tetszett és sajnáltam rá a pénzt. Az utolsó lökést WiMaV oldalán látható videó adta. A neten rákerestem és találtam még új eladó MÁV 520 gőzmozdonyt. Íme a fotója:

A múltkori fejtegetésem óta a Nyugatiban az ellenőröket mintha kicserélték volna, de az ellenőrzés szigorúsága nem változott. Simán lehet ki-be sétálgatni jegy nélkül. A minap olvastam az egyik (kollégáim által csak propaganda kategóriába tartozó) újságot. A következő cikkben:  http://index.hu/gazdasag/magyar/mav070627/ van egy olyan megállapítás ami miatt majdnem leestem a székből: "száz éve nem korszerűsített vonalakon, sok tízéves, leromlott állapotú vasúti kocsik mellett garanciát vállalni azoknak a menetidőknek a betartására, amit egyébként az utasok joggal várnának el". Sajnos úgy látszik, hogy az illetékes elvtársat is megfertőzte az a szellemiség ahol jól megmagyarázzuk, hogy miért nem törődöm semmivel és miért vagyok trehány. Idézem saját magamat: "A másik talány számomra az, hogy amióta gyorsított vonatok járnak Veres felé nem sikerült megoldani a menetrendben, hogy ne álljanak 10 percet minden nap a vonatok Újpest bejárati jelzőjénél. Kellene egy számítást végezni, hogy ez mekkora veszteséget okoz. Fékezés, újra elindulás minden nap több száz ember várakoztatása stb." Nos én ezt látom. Nézzük meg jobban, hogy érthető legyen... Szóval azért késnek minden nap a gyorsított vonatok, mert a BDV-k öregek...hmmm... jó, lehet, hogy tényleg nem újították fel száz éve az Újpest-Nyugati szakaszt. De menetrendet azért csinálnak, hogy legyen mihez igazodni és legyen mit betartani.  Tehát ha az van odaírva, hogy a vonat megérkezik a Nyugatiba 8:14-kor akkor érkezzen meg. Ha nem érkezik meg akkor valaki nem jól végzi a munkáját és azonnal ki kell rúgni. A menetrend készítéskor tudomásom szerint figyelembe vannak véve a technológiai idők (száz éves pályák, leromlott állapotú kocsik) és még óriási ráhagyás is van csak azért hogy jobb legyen a MÁV késési statisztikája mint az osztrák vagy a holland vasúté. Ezek után csak és kizárólag a napi ott és akkor dolgozó személyzet felelős a késésért.

2007.06.22

Tovább építettem a terepasztal vázát, amiről látható néhány kép a terepasztalos menüben. Nagyon nehezen halad a terepasztal építés. Igazából amit eddig időt esténként modellezéssel töltöttem, az most a ház körüli fű locsolásával telik el, mivel nem szeretném ha kiszáradna minden mint a szomszédoknál...

Korábban úgy volt, hogy nem politizálok az oldalaimon, de néha kivételt kell tenni. Utóbbi időben történt megfigyelésem alapján a Nyugati pályaudvaron felszerelt beléptető kapuk nem érnek semmit. Ez a beruházás csak annak érte/éri meg aki megépítette illetve aki megrendelte (ez egy mo-i törvényszerűség)... Egy ilyen rozsdamentes kerítéstől aki eddig bliccelt az ezután is fog. Gyakorlatilag nincs jegyellenőrzés, se reggel se este. Ki be lehet sétálgatni úgy hogy az emberre rá sem szólnak (valószínűleg ilyesmire nem trajningoztatták az ott álldogáló egyéneket). Akkor meg minek??? Aki a jegyét megszokásból mutatja annál is csak azt konstatálják, hogy mutatott valamit, de azt hogy érvényes-e vagy nem... na mindegy. Korábban már írtam erről egy hosszú szösszenetet, de nem tettem közzé, mert nem szerettem volna általánosítani. A lényeg illetve az alapkérdés az, hogy kik és mi ellen lett bevezetve, építve a kerítés??? A bunkó bliccelő utasok vagy a csaló zsebbe dolgozó kalauzok ellen. Érdekes módon ez utóbbiról a híradásokban nem esett szó, pedig mindenféle nagyvezér, szóvivő, boldog boldogtalan kiállt nyilatkozni, hogy milyen jó találmány a bliccelés visszaszorításában. Néha azon gondolkozom, hogy nem lett volna-e olcsóbb megoldás a kedves munkavállalók becsületességére, moráljára gyúrni??? A vak is látta (veresegyházi vonalról van a tapasztalat), hogy a kalauzok kivétel nélkül jegyadás nélkül zsebre tették az utastól kapott pénzt. Ezen probléma megoldásában a Nyugatiban felszerelt kapuk nem segítenek, mivel a vonatra fel és le is lehet szállni más állomásokon. Ez az egész téma azért jutott most eszembe, mert tegnap pont egy ilyen kivételt sikerült látnom. Olyanokról már említést sem teszek, hogy a haveroktól és alvást szimuláló utasoktól jegyeket nem kérünk szindróma milyen bosszantó tud lenni.

Minap nagy szaladás a gyorsított vonathoz. Soha nem szoktam vonaton vécét használni, de most folyós ügyeimet muszáj volt elintézni. Vonat elindult a Nyugatiból és pont szembe jött a kalauz és látta, hogy vergődöm a bejutással. Nagyon rendes volt odajött segítni kinyitni az ajtót. Megjegyezte, hogy valaki bezárta kívülről. Bár ne tette volna. Azt hittem azonnal elhányom magam, mert nem voltam lelkileg abban a meleg pillanatban felkészülve a látványra, pedig sok mindent láttam már. A vécé el volt dugulva. Mindenféle anyag (nem részletezem) egy piros gyertyával a tetején (vérben úszó tampon). A takarítók szempontjából ez volt a legolcsóbb megoldás, kívülről bezárni az ajtó, mert nyilván nem egy utas zárta be...

Mindez annak fényében érdekes, hogy kb. két éve járok be vonattal Pestre azóta a bérlet ára kb. 10.000 Ft-ról (legutóbb 13.600-ról) 18.000-Ft-ra emelkedett. Néhány ismerős utastárs ezen csak úgy szokott viccelődni, hogy ezen idő alatt ennyi volt a minőségbeli javulás. Ez oda vezetett, hogy amikor csak lehet autóval járok be. Így nem kell elviselnem mások kulturáltságát.

Néhány nappal ezelőtt egy késő esti műsorban az egyik királyi csatornán nyilatkozott egy MÁV tudor és azt találta mondani az előbb említett problémára megoldásként, hogy az elővárosi vonatokon ne legyen vécé, mert drága a takarítás. Gratulálok igen ez a megoldás, javaslom azonnal léptessék elő a kispajtást és azonnal elkobozni a céges autóját és kötelezni a vasúton utazásra Budapest és Veresegyház között.  A kb. 30 km-ert 1 azaz egy óra alatt teszik meg a vonatok ha sietnek. Ez már nem nevetséges hanem tragédia. Most jut eszembe a szolgáltatási szintnél maradva, hogy az egyik nap ismét előkerült egy csoda statisztika a híradásokban, hogy a világverő MÁV-nál 96 %-ban pontosak a vonatok. Nem tudom ki mérte és hogyan de az minden nap menjen ki a nyugatiba és figyelje meg például 2437-es számú vonat érkezését. 100 %-ban késik minden áldott napon (ha csak egy-két perc lenne nem említettem volna).

A másik kedvenc az amikor a bérletvásárlás idején a pénztárakban ki van írva, hogy vegyen jegyet a vonaton. Any... azt. Felszállunk, jön a kalauz. Mondja vegyünk jegyet 450 Ft-ért. Csókolom nekünk bérlet kell. Az nincs vegyünk jegyet a Nyugatiig és majd ott tudunk venni bérletet. De a cég azt nem fizeti ki stb. stb. stb. Ő vonul el sértődötten. Vagy zárják be az összes vidéki jegy pénztárat vagy nyissák ki de ne egyik nap így másik nap úgy...

A másik talány számomra az, hogy amióta gyorsított vonatok járnak Veres felé nem sikerült megoldani a menetrendben, hogy ne álljanak 10 percet minden nap a vonatok Újpest bejárati jelzőjénél. Kellene egy számítást végezni, hogy ez mekkora veszteséget okoz. Fékezés, újra elindulás minden nap több száz ember várakoztatása stb.

Ez utóbbi példákat csak azért írtam, hogy nehogy az jöjjön át az írásomból, hogy csak a kalauzokat hibáztatom minden MÁV-os problémáért. Megfelelő emberek világgá zavarásával csodákat lehetne tenni...

2007.06.08

Még május 11-én történt, hogy egy rokonhoz elugrottam költözés miatt kidobandó bútorokat guberálni, gondolván jó lesz a terepasztal alá és nem kell új bútorokat vennem és így több helyem lesz a vitrin alatti szakaszon. Ők az állomásépület egyik szolgálati lakásában laktak míg a vonalfelújítás el nem jutott odáig. Amikor hordtuk ki a cuccokat akkor vettem észre egy nohabot az állomáson. Készítettem sok nagyfelbontású fotót, de ide a webre 1:1 menübe csak lebutítva teszem fel mert vészesen fogy a tárhelyem.

Papírrégiség menübe is feltettem néhány új fotót.

2007.05.30

Az elmúlt napok történéseit nagyon befolyásolta az előző bejegyzésben történtek. A nagyobb fiamnak meg lett ígérve, hogy elmegy pöfikézni. Mivel a sors úgy hozta így én vittem el.  A pöfikézés annyit tesz, hogy kisvonat lehetőleg gőzös és miegymás. Néhány aznap készült fotót feltettem a következő oldalra: 1:1

A modellek gyűjtögetése azért nem maradt abba. Az egyik nap nézegettem a PIKO weblapját és láttam, hogy piros jelzésre váltott az ICE3 terméknél a kis jelzőlámpa. Már többször gondolkoztam, hogy kell-e ez nekem vagy más gyártó drágább modelljét szerzem be.  A dilemmát az okozta, hogy a ROCO ICE2-es szerelvénye hossz torzított. Eleinte nem zavart, de később igen és nem akartam úgy járni az ICE3-as szerelvénnyel, hogy először nem foglalkozom valami eltéréssel, majd azután meg bosszant, hogy miért ezt vettem meg. Egy német weboldalon találtam egy cikket amin különféle gyártók ICE3-as szerelvényeit hasonlítják össze fotókkal illusztrálva a különbségeket. Némi tanulmányozás után úgy döntöttem, hogy együtt tudok élni néhány hiányossággal kb 50.000 Ft megspórolása mellett.  Fotókat tettem fel a megfelelő menübe ( Motorvonatok H0 ), a képek csúnyák lettek mivel nem találtam a házban jobb hátteret a fehér vagonokhoz.

Tegnap jártam újabb aukción ahol ismét bővítettem a gyűjteményem. Az egyik érdekesség egy amatőr fotó az aranyvonatról. Azt hiszem nem kell magyaráznom senkinek mi az az aranyvonat, ha tanult egy kis történelmet.

De ha mégis akkor íme:

Aranyvonat

A Wikipédiából, a szabad lexikonból.

1945. január 23-án kigördült egy szerelvény a fertőbozi vasútállomásról. Ez a vonat a Magyar Nemzeti Bank harminc tonna aranykészletét, nagy összegű devizatartalékát valamint a bank sok egyéb értékét, dokumentumát, ezen felül Mátyás király Corvináit és a méteretalon platinarúdját menekítette nyugat felé.
1946. június 18–25. Washingtonban a Nagy Ferenc miniszterelnök vezette küldöttség tárgyalásán döntöttek az MNB aranykészletének és más értékeknek, műkincseknek a visszaadásáról, június 21-én ezt az USA külügyminisztériuma hivatalosan is bejelentette, augusztus 6-án az aranykészlet visszaérkezett Budapestre. A vonaton szállított értékeket az amerikai hadsereg lefoglalta, azokat hadizsákmánynak tekintették. 2001-ben amerikai holokauszttúlélők pert indítottak az ügyben. A károsultak kárpótlására 2005-ben alapítványt hoztak létre, amelynek 25,5 millió dollár áll rendelkezésére az amerikai költségvetésből. Jelenleg a köztudatban elterjedt téves nézet szerint az Aranyvonat egészét zsidók javai képezik, azonban a Magyar Nemzeti Bank értékei az egész országé, nem valamely kisebbségi csoport tulajdona.

 

2007.05.11

Hosszabb szünet után foglalkozom újra vasúti témákkal. A szünet oka Rengei Károly (+56)(apósom) váratlan halála. Miért is írok erről nyilvánosan??? Egyszerű az ok vasutas, vasútbarát és túrázó volt. Sok barátját ismerősét tudtunk értesíteni, valószínűleg sokakat nem. A temetése 2007.05.16-án lesz a Megyeri úti temetőben 10:30-kor. Nem is olyan régen amikor elkísért például a Láng börzére ott is összefutott régen nem látott ismerősökkel régi (fő)iskolatársakkal. Lehet, hogy valaki pont ezen az oldalon értesül a hírről.

Így írva e sorokat két mókásnak nem feltétlenül nevezhető történettel kívánok róla megemlékezni:

Volt időszak az átkosban amikor a Nyugatiban dolgozott kocsivizsgálóként. Egy napon amikor Kádár János utazott volna a kormányzati vonattal (volt időszak amikor nagyjaink még vonatra ültek) éppen vizsgálták át és a vonat mellett sétálva ahogy himbálta a kalapácsát véletlen beejtette alá és bemászott utána. Kifele jövet a fejéhez tartották egy "csúzli" csövét és megkérdezték, hogy mit keres ott.  Szerencséjére talált egy hibát (itt most gépész létemre nem mennék bele a részletezésbe) ami miatt a szerelvény bármelyik pillanatban siklás után nagyot borult volna... A kocsi ki lett sorozva, és ezzel soha nem derült ki, hogy életet mentett-e vagy nagyobb kárt okozott-e...

A másik kedvenc történet is már nagyon régi, Fradi-ban játszódott, amikor ugyancsak egy vonat mellett sétálva egy éjszakai műszakban megnézte egy kocsi oldalán lévő papíron, hogy mi a szállítmány. Holttesteket vittek hamvasztani vidékre. Ő hangosan megkérdezte, hogy hová mentek??? Erre egy hang visszaszólt a vagonból, hogy Debrecenbe... Életében nem futott ekkorát mint akkor, persze utóbb kiderült, hogy az ilyen szállítmányokat mindig kísérik és a kísérő volt vicces kedvében majdnem szívbajt hozva rá...

2007.04.20

A múlt hét végén sikerült 18 év után újra eljutnom Aradra. Ha már ott voltam kiugrottam az állomásra körülnézni hátha sikerül néhány fotót készíteni. Képeket sikerült csinálni csak jármű alany nem igazán volt hozzá. Egy darab mozdony volt a láthatáron. Azt is fél órán keresztül súrolta a masiniszta, hogy nehogy le tudjam fényképezni... A készített néhány fotó a következő linken látható: 1:1

A korábban említett vitrin immár az üveg ajtóval szerelve látható az alábbi képen:

Továbbá szép lassan elkezdem bővíteni a tehervagon flottát is, amelyet most a KLEIN MODELLBAHN által kiadott két MÁV-os festésű négytengelyes vagonnal nyitottam meg:

2007.04.13

Az elmúlt két hétben elkészültek a modelleket tartó vitrinjeim. Mind a kettő két méter széles, kb. 80 cm magas a polcok pedig 12-15 cm mélyek. Az üvegek súlya miatt több helyen alá kellett támasztani, hogy ne vetemedjen el. Viszont így nem lesznek jók a korábban a terepasztal alá tervezett szekrények mivel túl magasak és a vitrin túlságosan belelógna a domborzatba. Így most kereshetek új szekrényeket, mivel a terepasztalt nem szeretném a földön építeni. Ráadásul sikerült örömet szereznem a kiscsaládnak mikor is sikerült máris összetörni a vitrin egyik üveg ajtaját...

Íme néhány fotó a vitrinekről, még üveg nélkül:

2007.04.03

Már a kollégáim is cikiznek, hogy nem halad a terepasztal projekt, mert gyűlnek a szerelvények, kiegészítők stb., de az a helyzet, hogy már az alap asztal összeállításával is problémáim vannak. Korábban írtam, hogy más helyet kellett találnom az asztal alapanyag beszerzéséhez. Ez sikerült is, de némi gondolkodási idő után. Történt ugyanis, hogy az asztalos ismerős által ajánlott fatelepen kaptam árajánlatot... Majdnem leestem a székről az ügyfélszolgálatos előtt. Csak kétszer került többe mint amire számítottam. A hölgy látván csodálkozásomat halkan megjegyezte, hogy van ilyen bükk fából is de annak más a mérete (2x1.25 m). Gondoltam magamban tök mindegy, mert 10 cm-es csíkokra szeretném daraboltatni illetve úgysem fog látszani. Mennyibe kerül??? Ugyanannyi a négyzetméter ára mint a másiknak. Jó, kértem írja fel egy papírra és eljöttem. Még aznap este elgondolkoztam, hogy nem lenne-e elég csak egy egyszerű dioráma és csak gyűjtögetném a járműveket... időm sincs sok, zsugoriság is előjött belőlem stb. stb. stb.

Igazából megint kereskedői dolgokon duzzogtam, hogy pár km-el arrébb, hogy kerülhet ugyanaz kétszer annyiba??? Miközben az összegyűjtött terepasztalhoz való cuccok és járművek valahol 2.000.000 Ft körül mozognak azon kaptam magam, hogy 3-4000 Ft-on görcsölök. Nézegetve a hölgy által adott papírt azon morfondíroztam, hogy a nagyobb méretű táblát kéne vennem, mert abból hosszabb darabok jönnének ki és így kevesebb macera lenne az alap asztal összeállításával.

Nagy lökés másnap reggel jött el amikor is munka ügyben kerestem egy névjegyet a táskában és meglepetésemre az egyik kis zsebben találtam egy tízezrest. Ettől az apró örömtől annyira jó kedvem lett, hogy bepattanva a kocsiba elszaladtam a fatelepre, hogy megvegyem a nagyobb táblát.  Az öröm addig tartott amíg oda nem értem. Közölték velem, hogy az nincs és meg kell rendelni. De mondom ember te ajánlottad tegnap. Kereskedői hülyeség határtalan, ajánlott olyan valamit a raktárukon lévő cucc helyett ami nincs nekik. Na mindegy, megrendeltem, kifizettem és 10 nap alatt megérkezett, viszont a szabadságomnak is pont vége lett.

Ilyenkor mindig eszembe jut egy korábbi esetem a Modellkit-nél az Erkel utcából, amit korábban elfelejtettem említeni. Rendszeresen megjelent hirdetésük az Indóház magazinban, amin egy nohab képe volt látható illetve fel volt sorolva, hogy mi mindent forgalmaznak. Gyűjtögetésem kezdetén nem voltam tisztában azzal, hogy az egy kis szériás modell fotója és naívan bementem az üzletbe és rábökve a fotóra közöltem, hogy szeretnék egy ilyet. Nos azalatt a beszélgetés alatt amit folytattam a fiatal (nálam fiatalabb ránzésre) eladóval nem tudtam eldönteni, hogy abba a filmbe csöppentem-e ahol Terence Hill próbál pisztáciás fagyit venni Bud Spencer-től vagy pedig a Pretty woman-be, ahol a "kurvát" alakítom. Igazából nem tetszett a szereposztás ami lehet, hogy azért volt, mert szakadtan voltam öltözve. Röviden a lényeg annyi volt, hogy már nagyon nagyon és még annál is régebben nincs és próbáltam megtudni az árát, hogy mégis nagyjából mennyi volt amikor lehetett kapni??? A válasz az volt, hogy nagyon drága. Köszönöm ettől valóban okosabb lettem. Ragozhatnám tovább illetve lenne egy másik eset is sín vásárlás kapcsán, de nem teszem.

2007.03.12

A múlt héten befutott két megrendelt járművem... (látható H0 mozdonyok és személyvagonok menüben is)

Az alábbi képen látható étkezőkocsival teljessé vált az egyik osztrák szerelvényem. Csak öt kocsiból áll + mozdony (<180 cm) a tervezett terepasztal vágány méretek miatt.

Megjött a ROCO-s szergej is. Alább látható néhány további fotó a másik szergejemmel illetve nohabbal. Kicseréltem a kotrót az elején, ami némi bosszúsággal járt. Kb. fél óráig küzdöttem amíg a gyárilag beszeretet ki tudtam feszíteni a helyéről. Volt néhány pillanat amikor úgy éreztem, hogy most fogom kivágni az ablakon. Többször megnéztem a papírt, hogy biztosan úgy kell e szétszedni. Addig sikerült masszíroznom, hogy le is tört róla egy darab. Nagy nehezen sikerült kicserélnem, de hiába nyomtam én is be teljesen a helyére az alábbi fotón jól látszik hogy van egy hézag a szürke és bordó rész között.

A terepasztal projekt ismét megakadt. Eldöntöttem, hogy a tervezett pályát lerakom, egyből az egészet és majd sorjában a terepet és domborzatot. Szombaton beugrottam a BRICOSTORE-ba munkából hazafelé jövet, hogy méretre vágatom a tartó kereteket és majd vasárnap összerakom. Ez nem jött össze, mert közölték, hogy január 1-óta nem szabnak méretre rétegelt lemezt.  Nincs semmi baj legfeljebb nem megyek többet oda vásárolni. (Az nem jut eszébe a döntéshozónak, hogy aki ilyen dologért bemegy az mást is vesz ott)  Mondtam, hogy akkor kösz nem kell, mert 1,5X1,5 méteres tábla nem fér be a kocsiba hiába kombival mentem, a tetőcsomagtartóra pedig nem akartam felvarázsolni. Erre utánam szóltak, hogy 100 Ft-ért kettévágják, hogy el tudjam vinni. Kérdezem én ha már összekoszolják a kezüket meg a gépet akkor miért nem lehet nekem azt a táblát 10 cm-es csíkokra vágni ahogy szeretném??? Az ilyen hozzáállást soha nem fogom megérteni. Ha OSB lapot kértem volna, hogy szeleteljék fel és azt mondja nem mert gyantás lesz a fűrészlap és azután nem tudnak bútorlapot vágni, mert retkes lesz arra azt mondom, hogy rendben van. Azóta sikerült az asztalos ismerőssel beszélnem és megtudni egy bútorlap szabászat címét, így a mai napi program az lesz hogy ellátogatok abba az intézménybe.

2007.03.07

Azt hiszem elment a maradék eszem. Történt ugyanis hogy a héten beléptem a papírrégiség gyűjtők népes táborába. A weblapon csináltam egy új menüpontot is neki. Hétfőn reggel kocsi helyett vonattal jöttem be dolgozni Pestre és összefutottam a szomszéddal. Lelkesen mutatott egy aukciós katalógust. Tudtam, hogy gyűjt mindenféle vacakot és jár licitálni különféle árverésekre. Ahogy nézegettem a közel 4000 árverésre bocsátott papírrégiséget észrevettem, hogy van néhány vasúti témájú is. Némi gondolkodás után és pénzzel a zsebemben úgy döntöttem, hogy én is benézek egy ilyen rendezvényre. Érdekes volt. A katalógusból kinéztem mindent ami tetszett volna és lelkesen beültem a nép közé táblával a kezemben. Úgy mentem, hogy eldöntöttem, hogy maximum mennyit költök és egy konkrét darabra maximum mennyit licitálok. Ha finoman akarok fogalmazni már az első tételnél amit szerettem volna megszerezni bealáztak... Figyelgettem az arcokat de igazából semmi okosat nem láttam, voltak hajléktalan külsejű fazonok akik komoly pénzeket adtak egy-egy darabért, de voltak elegáns öltönyösök (nem tesco gazdaságos) illetve voltak akiknek a képviselőjük ült ott mobilal a kezében és azok licitáltak. Azért sikerült néhányat begyűjtenem, majd vártam a két legfontosabbat amiért mentem. Az egyik egy bajor mozdonyos képeslap a másik pedig egy magyar volt. A Bajort sikerült megvenni.  A magyarnál komoly licitre kényszerültem majd feladtam, mert annyira felment az ára, hogy hiába volt még nálam pénz nem teljesítette az előre elhatározott feltételeim egyikét. A sporttársnak több lóvéja volt én pedig nem szerettem volna félnapi fizetésemet egy képeslapért odaadni. Így hagytam, viszont annak örülök, hogy az eladónak szereztem egy kis pénzt feltornázva sokszorosára a kikiáltási árat. Az élmény azért összességében pozitív volt illetve az ilyen licittel járó izgalom kipróbálását mindenkinek javaslom. Bár ha valakit elborít a pénz annak valószínűleg nem izgalmas egy idő után...

2007.03.04

Még mindig le vagyok ragadva a járművek beszerzésénél, ahelyett hogy az asztal építésébe ténylegesen belefognék. A héten a kényszer kívülről jött miután az M&H-ból telefonáltak, hogy még egy múlt évi rendelésem most futott be. Másodpercekig gondolkoztam, hogy mi lehet az??? Aztán kiderült hogy egy SACHSEN-es MÁV-os másodosztályú vagon. Jé, eddig az volt a mondás, hogy év elején törlődnek a korábbi rendelések és újból kell rendelni ha szükséges. Egyébként már lemondtam róla így közel egy év távlatában...

Még a múlt héten vettem észre, hogy a http://www.memoba.at/ -nál kapható 49 EUR-ért egy RAILTOP-os vagon (étkezőkocsi) ami még hiányzott a gyűjteményem egyik szerelvényéből. Mivel itthon egyik kereskedő weboldalán sem láttam, hogy  kapható lenne így megkértem egyik kedves Bécsben élő rokonomat, hogy munka után ugorjon be és vegyen nekem egy ilyen vagont. Még aznap beugrottam az M&H-ba és látom a vitrinben, hogy nekik is van sőt a szekrényben még van jó néhány darab. Miért nem lehetett kitenni a webre, hogy kapható.

Mindez miért érdekes??? Azért, mert ha megfigyeljük a magyar modellvasút termékeket árusító üzletek weboldalait egyik rosszabb mint a másik. Most lehet mondani, hogy az enyém sem jobb, de ellentétben velük én nem szeretnék eladni semmit. Némelyiknek a használata nehézkes másoknál pedig a tartalom naprakészségével van némi problémám. Lásd pl.: http://www.modellkitonline.com/productlines_hun.shtml oldalt: az utolsó frissítés dátuma 2005.01.02 @ 14:56 akárhogy is nézem a naptárat már 2007 márciusa van.  A http://vasutmodell.com/ tetszik talán a legjobban, de a baloldali menü kategorizálása nem túl jó, mert szerintem vagy gyártónként vagy termékcsoportonként kellene főcsoportokat létrehozni nem pedig így ömlesztve arról nem is beszélve, hogy lapozáskor a menü "elmászik" . Értékelés folyt. köv...

 

2007.02.26.

Még decemberben vettem egy két darabos svájci emeletes kocsiból álló szettet. Sógoromnak büszkén mutattam, hogy milyen jól néz ki a 460-as mozdonnyal, erre ő lényegében legagyizzta azzal, hogy a valóságban 10-15 kocsival járnak ezek a vonatok. Sajnos igaza van így a tegnapi börzén vettem hozzá további két vagont. (poggyász/1o és bisztró, H0 személyvagonok menüben látható) Így sem az igazi de már valamivel jobban fest.

A terepasztal születése menübe írtam néhány sort újabb ötletekkel. Az utóbbi időben sajnos áll a terepasztal projekt, mert még nem sikerült kitalálnom, hogy a szoba sarkában lévő falakkal 45 fokos szöget bezáró ajtónál milyen módon jutnak át a vonatok a másik oldalra. Illetve az asztalos ismerős csúszik a modelleknek készülő fali vitrinekkel. Mivel most minden ki van pakolva mint egy piacon így nem tudom a már kész asztaldarabokat a helyükre rakni, illetve nem szeretnék kétszer pakolászni.

A H0 mozdonyaimat bemutató oldalra feltettem a teljes méretű fotókat, szép lassan a többi oldalt is átalakítom. Most jöttem rá, hogy az új gépem amivel a képek lettek csinálva nagyon ócska, de most ez van... vagy én nem tudok fényképezni... illetve néhány kép túl nagy méretű de majd ezekből is csinálok újat.

 

2006.11.19.

Megint rászántam magam a Láng börze meglátogatására. Néhány érdekes dolog mellett vettem 4 darab ütközőt 1000 Forintért. A lényeg az alábbi képeken látható. Kicseréltem a gyári ló méretű téglalap méretű ütközőket kicsi fémből esztergált kerek alakúra. Egész más kinézete lett a gépnek.

 

2006.11.09.

Az elmúlt időszakban sikerült szereznem néhány ROCO line váltót (30+3 db) de sajnos motor nélkül. Most kaptam észbe, hogy kifut és mit fogok csinálni? Hogyan állítom a terepasztalon? Elkezdtem rohangálni, de nem sikerült szerezni. Írtam a ROCO-nak, hogy ilyenkor mi a teendő?

we  ´re afraid,  the turnout-motor  of the new geoLine  will  not  be  similar by comparison to 42620:  There  a  restrisk  to  produce  and  use components of the  RocoLine-track with  bed  in direction  of  patent-rights. Caused  by  this  it  isn´t built  anymore. We  hope  for  Your  understanding.
As a stopgap You  could  use underbasement  motor  10030.  In  spite of the  labor  to  remove  the polarization-circuit  and  the mechanical components, to drill  a  greater  hole  through the  wood-plate  and  a  small one through the  moveable  sweeper  the advantages are: 3  additional electrical switches
and the  possibility  to  connect the  points-lantern.  A chapters-excerpt  out  of  the electrical-handbook-CD-Rom  you find  enclosed (look at  chapter  2.4,  page 1  and  exclude wiring  of the  semaphore:  That ´s the princip!):

Yours sincerely

After Sales  /  Service
Modelleisenbahn  GmbH

Gondolom ezt valamiféle jópofa viccnek szánták. Próbáltam néhány amerikai webáruházat hátha még kapható, esetleg van raktáron, de az érdeklődésem után lekerültek a termékek az oldalakról. Gondoltam magamban amilyen örömmel vettem olyan örömmel adhatom el az egészet némi buktával. De aztán egy fórumban egész más után kutakodtam, amikor valaki a hozzászólásában javasolta a www.memoba.at üzletet Bécsben. Elkezdtem nézegetni az akciós oldalukat mi jót lehet olcsón venni, amikor felfedezetem, hogy kapaható váltó állítómű, igaz digitális de az is valami. Az ár akciósan 29 EUR. Mivel nem terveztem, hogy a héten arra járok mondván érkezik a második csemeténk így megkértem egy barátomat, hogy külföldi útjáról hazafelé beugorva vegyen nekem 30 darab digitális motort és ha tud alkudjon az árból. A vétel sikerült és még az akciós árból is sikerült alkudni. Az örömömet csak az árnyékolja be, hogy még találtam három váltót a nagy rumliban és azokhoz nincs motor és már az üzletben sem kapható.

 

 

2006.10.13.

Beruháztam egy újabb személyvagonba.

 

Kezdőlap

Utoljára frissítve: 2012.12.26.